10.06.2013  

bilde

Åpenhet, raushet og sterk bønneatmosfære

Slik oppsummerer Maria Lura sitt første besøk i menigheten og med Nord-Norge. «Det har gjort inntrykk å merke hvor åpne og rause nordlendingene er. Det er akkurat som hjerte ligger utenpå, men størst av alt har vært å kjenne bønneatmosfæren her i menigheten» sier Maria.

Maria er opprinnelig dansk, men kom til Norge i barneårene og snakker stavangerdialekt. Hun er gift med sin kjære Oddbjørn og sammen har de fire barn. Etter at de begge gikk på bibelskole for noen år siden begynte hun og reise på heltid. Oddbjørn gleder seg over hennes tjeneste, selv om det betyr at han må ta et større ansvar hjemme. I en måned skal hun nå besøke flere steder i nord og etter to uker i Nordland setter hun kursen mot Finnmark. Vi tok en samtale med henne før hun reiste videre.

bilde

- Hva sitter du igjen med så langt i møte med Nord-Norge?

Det har faktisk slått meg at nordlendingene har mye til felles med danskene, sier hun. Rausheten, den litt uhøytidelige og åpne måten å være på. Jeg har rett og slett storkost meg sammen dere. Jeg har pratet med så mange og at det var veldig lett å bli kjent med folk. Men mest av alt må jeg si at åpenheten på møtene har gjort aller mest inntrykk.

Helt spesielt å være med på bønnemøte

Jeg må si det var veldig spesielt å få være med på bønnemøte deres på tirsdag. Det var ikke slik at alle satt og lyttet til andre, nei, det var et bønnebrus. Jeg ble sittende å gråte, så mektig var det. Når det var slutt, sa jeg til meg selv; «er det allerede slutt!». Jeg ble rett og slett oppbygget i min ånd. Jeg tror ikke dere er klar over hvor heldige dere er, dette er dessverre ikke så vanlig i vårt land lenger. Det var en atmosfære av bønn, og jeg har merket at menigheten lever i denne atmosfæren. Dette merket jeg godt på søndagens møte også, sier hun.

- På hvilken måte merket du dette?

Møtet startet med en sang og deretter startet det bare et bønnebrus. Det var bare der, ingen trengte å bli «varmet opp» først. Jeg har snakket med mange i menigheten denne uka og har merket at folk er veldig forskjellig, likevel opplever jeg at det er en slik enhet og raushet i menigheten. Det har fått meg til å grunne over hva pastoren deres, Steinar, sa i en samtale vi hadde; «I en atmosfære av bønn er det mange ting som løser seg av seg selv, store ting blir små».

bilde

Håpets Gud

Søndag talte Maria om at evangeliet er de gode nyhetene om håpets Gud som vil fylle oss med all glede og fred i troen, så vi kan være rike på håp ved Den Hellige Ånds kraft (Rom.15:13). Mange ønsket forbønn og vi kjente det var godt å være i Guds nærhet.