06.04.2012  

Toppbilde

Tjenere for ny pakt

Skjærtorsdag kveld var vi samlet i peisestua rundt påskebudskapet. Vi spiste kveldsmat sammen og brøt brødet, slik Jesus og hans disipler gjorde denne kvelden. «Dette er den nye pakt i mitt blod» sa Jesus i det han gav sine disipler kalken.

bilde

Påsken er menighetens viktigste høytid, da minnes vi Jesu død og oppstandelse. Derfor var det godt å kunne ønske så mange velkommen til bords. Steinar tok oss med inn i tekstene rundt Skjærtorsdag og i løpet av kvelden leste vi disse tekstene sammen. Da påskehøytiden nærmet seg ba Jesus sine disipler om å gå av sted å forberede påskemåltidet for dem. Når dagen kom var de alle samlet for å minnes hvordan Gud hadde ført sitt folk Israel ut av slaveriet i Egypt, for mange hundre år siden. Men han sitter sammen med dem underviser han dem om mange ting, slik Johannes skriver om (Jfr. Joh. Kap 13-18). Han forteller dem at timen er kommet da han skal bli forrådt og overgis til døden.

Før han begynner sin vandring mot korset gjør han noe uvanlig, noe som ikke var en del av den jødiske tradisjonen. Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere. (Luk 22:20) Han innstifter nattverden eller brødsbrytelsen som det også kalles. Jødenes påskemåltid var en av den pakt Gud hadde stiftet med jødene ved Moses tjeneste. Nå innstifter han en ny pakt. Denne pakt var bygget på det offer han nå skulle gjøre. Han skulle gi sitt liv som en løsepenge for oss.

Slik beskriver Paulus forskjellen på disse to ulike paktene: … han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. Når da dødens tjeneste, den som med bokstaver var innhogd på steiner, hadde en slik herlighet at Israels barn ikke tålte å se Moses' ansikt på grunn av glansen i hans ansikt, den som snart forsvant, hvor mye herligere skal da ikke Åndens tjeneste være? For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet, hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være! 2Kor 3:6-9.

Steinar pekte på at vi er kalt til å være tjenere for den nye pakt. Den gamle pakt ble gitt til jødene hvor Loven står helt sentralt. Paulus beskriver den derfor som «bokstavens pakt». Det er viktig at vi forstår at vi ikke er jøder, og at vi derfor ikke skal tjene etter Mose lov. Vi er tjenere for den nye pakt som ble innstiftet ved Jesus blod. Vi blir ikke frelst ved å holde lovens mange bud og forskrifter, men vi blir frelst av nåde. Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med, gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst. Han oppvakte oss med ham og satte oss med ham i himmelen, i Kristus Jesus, for at han i de kommende tider kunne vise sin nådes overveldende rikdom i godhet mot oss i Kristus Jesus. For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. (Ef 2:4-10)





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon