14.08.2011 | av Steinar Slotten  

Toppbilde

Vi må komme oss ut av godstolen!

Gilmar søndag: “Jeg kunne velge å si til pastor Steinar at jeg ikke kan preke, jeg taler ikke godt nok norsk. Men jeg valgte å si at jeg kan! Vi må komme oss ut i krigen – ut av godstolen! Mennesker går fortapt rundt oss”.

Søndag hadde Gilmar Borges et ransakende og utfordrende budskap til menigheten. Teksten var hentet ut i fra Dommerboken 5, hvor Israel stod ovenfor en overveldende motstander ledet av Sisera. Profetinnen Debora forsøkte å mønstre sine naboer for å hindre at folket ble drept av Sisera. Den ene etter den andre unndro seg og ville ikke gjøre noe.

Ut fra dette spurte Gilmar: Hva med oss – er vi villige til å gjøre noe? Akkurat nå er det mange mennesker som dør og går fortapt. Vi hører om sultkatastrofe i Somalia, men vi trenger ikke å gå så langt. Nøden er rett utenfor vår egen stuedør. Jeg har båret dette møtet i mitt indre hele uken. Jeg har spurt Jesus om hva jeg kan gjøre for ham. “Du skal tale mitt ord” sa Jesus til meg. Hvor mye er vi villige til ofre for Jesus? Tenk at mange mennesker er villige til å sove på gata i en hel uke for å få en billett til en konsert eller en film. Orker vi å anstrenge oss for Jesus, eller sitter vi fast i godstolen foran TV’n?

Min søster arbeider blant stoffmisbrukere og gatebarn hjemme i Brasil. Det var en drøm som drev henne ut på gaten for å hjelpe mennesker der. Hun så tusener av mennesker komme mot seg. Hun prøvde febrilsk å stoppe de, for hun så at alle som passerte henne gikk rett i døden. Evig fortapt. I dag hjelper hun tusener av mennesker igjennom det senteret hun har bygget. Hun var villig til å gjøre det hun kunne. Hva med oss – er vi villige til å gjøre det vi kan for Jesus?

Hva kan jeg gjøre for å bringe folk til Jesus? Gud sa til meg når jeg unnskyldte meg fordi jeg snakker dårlig norsk. “Gå og gjør ditt beste, så skal jeg være med deg”. Jeg svarte ham og sa:” Jeg skal gå til menigheten og gjøre mitt beste fordi du vil være der sammen med meg.” Jeremia fikk høre: “ Åpne din munn vidt opp og jeg vil fylle den”. Det samme vil han gjøre for oss dersom vi er villige til å tjene ham.





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon