02.05.2011 | av Steinar Slotten  

Toppbilde
Bilde: Gilmar Borges

Vi kan få jorden til å skjelve

Ester utgjorde en forskjell mellom liv og død for sitt folk. To mennesker satt og sang lovsanger og bad, og jorden skalv, fengselets dører sprang opp. Paulus og Silas utgjorde en forskjell der de var. Mennesker ble frelst.

Søndag talte Gilmar Borges om at vi er kalt til å utgjøre en forskjell. Han gikk ut i fra Ester 4:14: For om du tier stille i denne tid, så vil det nok komme utfrielse og redning for jødene fra et annet sted, men du og din fars hus skal omkomme. Og hvem vet om det ikke er nettopp for en tid som denne at du har fått dronningverdigheten? Det er et alvor i dette å være en kristen. Dersom vi unndrar vår oppgave vil kanskje Gud ha andre utveier, men som Ester fikk høre; "så vil det nok komme utfrielse og redning for jødene fra et annet sted, men du og din fars hus skal omkomme".

Hva kan vi gjøre for at mennesker skal bli frelst?

Etter at vi kom til Norge har vi hatt det veldig bra. Vi bor i et kjempeflott hus, har mat i overflod. Egen bil og alt ligger til rette for å ha et kjempeflott liv her. Men jeg begynte å tenke på folket her, de kjenner jo ikke Jesus. De vil gå fortapt. Jeg spurte meg selv; "hva kan vi gjøre for å vinne mennesker for Jesus?" Jeg forstod at Jesus forventet at vi skulle utgjøre en forskjell der vi er.

Ja, men det er så vanskelig, sier du kanskje. Men Ester hadde det ikke lett, hun kunne ha mistet livet da hun våget seg inn til kongen for å be for sitt folk. Paulus og Silas hadde det ikke lett der de satt fengslet. Men der i fengselet utgjorde de en forskjell, de fikk jorden til å skjelve! Fanger fikk sin frihet. På grunn av Guds kraft ble ikke dette en normal dag!

Det er tid for oss også! Vi er kalt til å utgjøre en forskjell der Gud har satt oss. Det finnes problemer, men Gud er større. Han kan få jorden til å skjelve i dag også. Mennesker trenger å få møte Jesus.

Artikler Fullt hus under årets julebord Ny Bibel-app for barn Arvinger til Guds rike! - La oss besøke Jesus i fengselet! Starter norskkurs i menigheten Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen! Alle kan tale i tunger

Høytid - artikler Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon