16.04.2011 | av Steinar Slotten  

Toppbilde
Bilde: Steinar Slotten

Vekkelse – hva skal til?

Ingenting er bedre enn et møte med Gud. Når Hans nåde og kraft berører oss skapes det alltid noe nytt. Hver uke søker tusenvis av mennesker til menigheter og kirker for å tilbe Gud. Men hvorfor skjer det så lite i vårt land? Hvor blir vekkelsen av?

Samfunnet krever at vi stadig må bli flinkere og smartere. Uten resultater blir vi fort erstattet av noen andre. Hva skjer dersom denne holdningen også preger Guds menighet? Er vi i ferd med å glemme at åndelig fremgang bygger ene og alene på Guds kraft?

John Kilpatrick sier: "Du kan gå til en hvilken som helst gjennomsnittsmenighet og høre prekener med stor oratorisk begavelse. Glede seg over korets vakre sang. Høyst sannsynlig vil du også se at kirken er utstyrt med alle mulige tekniske hjelpemidler. Du kan til og med merke en viss åpenhet i forsamlingen. Men hvor er Guds berøring?" (I boken "When the Heavens Are Brass")

Det koster det samme i hver eneste generasjon

Den kjente predikanten Dr. R. A. Torrey skrev i sin tid; "Vi lever i en tid preget av en multiplikasjon av menneskets evner og talenter og en reduksjon av Guds kraft. Vi søker nye metoder og nye virkemidler, men det store behovet i vår tid er bønn, mer bønn og bedre bønn" (s. 190; The Power of Prayer. R A Torrey,1974) . J. Edwin Orr skriver; "Historien er taus om vekkelser som ikke har begynt med bønn". Det koster det samme i hver eneste generasjon. John Wesley opplevde sterke vekkelsestider og sier det samme: "Alt Guds verk gjøres gjennom bønn".

Ingenting kan erstatte bønnen dersom vi ønsker å oppleve Guds kraft og berøring. Fremgang i Guds rike kommer aldri igjennom vår egen innsats eller dyktighet. Den er åndelig betinget. Dersom det virkelig gikk opp for oss at; "uten Jesus kan vi ingenting gjøre", ja, da tror jeg vi hadde lagt ned mye av vårt arbeid og begynt å søke HAM i stedet.





Artikler Starter norskkurs i menigheten Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen! Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar!

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon