04.04.2011 | av Steinar Slotten  

Toppbilde
Fra venstre: Geirr Standal og Gilmar Borges

Ett i Kristus!

Denne helgen har vi hatt fokus på Brasil og det faktum at mange brasilianere bor i vårt nærområde. Søndag kveld viste til fulle at vi er ett folk - ett i Kristus Jesus. Dette ble en innholdsrik kveld hvor ettermøtet viste at mange ble berørt.

bilde

Gilmar Borges innledet møtet med å minne om at vårt evangelium kom ikke til dere bare i ord, men også i kraft og i Den Hellige Ånd og med full overbevisning (1Tess 1:5).

Så ut, du vet ikke hva som vil lykkes...
Eva Standal vitnet ut i fra Pred.11.1,5-6 om at det viktig at vi våger å vitne for andre om Jesus. Vi har noe å lære av brasilianerne her. Jeg hører de her har til og med invitert muslimer hjem til seg. Vi vet ikke hva Gud vil gjøre dersom vi lar ham få lede oss, sa Eva.

bilde

Celja

Hun vitnet om sitt liv og hvordan hun kom til Norge som den første av søskene. Hun fant kjærligheten her og hun begynte å be om at flere fra hennes familie måtte komme etter. Her fikk hun bønnesvar. Hennes bror Gilmar var medpastor i menigheten sin da Gud begynte å arbeide med ham og hans kone Giani. De valgte å bryte opp og kom til Norge som arbeidsinnvandrere. Senere kom også Neia til Fauske. Celja har tilhørt en pinsemenighet som har sine røtter i Assemblies of God (USA). Hun gav uttrykk for at hun var veldig takknemlig for at hun nå hadde funnet en menighet som lignet på den hun kjente fra Brasil.

bilde

"Det går bra, Gud er jo der..."

Giani sang sin egen sang som vitner om hvordan Gud er med i vanskelige tider. Kvinnen i Sunem hadde en sønn som ble syk og døde. Igjennom profeten Elisa fikk hun sin sønn tilbake. Det så umulig ut, men det gikk bra - Gud var jo der! Når David stod foran kjempen Goliat så det vanskelig ut for lille David. Hvorfor fantes ikke noen som Goliat i blant Israels hær? Men det gikk bra - Gud var jo der. Når Moses mamma måtte legge lille Moses i kurven og sende ham fra seg for at han skulle leve, ja, da brast nok mammas hjerte. Men det gikk bra - Gud var jo der!

bilde

Kjent for sitt vennskap

Geirr Standal talte om at Abraham ble kjent for sitt vennskap med Gud. Herren selv kalte ham for sin venn. Jesus kalte også sine disipler for sine venner, ikke tjenere ( Joh.15.15). Det er også mulig for oss i dag å bli kalt Guds venn. Da må vi velge å søke hans nærhet.

En spennende tid for menigheten

Menigheten står nå foran en spennende tid og vi ser med forventning fremover på hva som vil skje. Abraham bidro til at Lot ble berget da Sodoma møtte sin dom. På samme måte kan vi i dag være med å berge mennesker for evigheten, dersom vi er villig til å stå i Guds nærhet slik Abraham gjorde. Engasjementet i bønn og nøden som ligger i menigheten vitner om et folk som er villig til nettopp dette.
Takk til Eva og Geirr som ville være med oss denne uken.





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon