22.02.2011  

En pioner i Guds rike

Takket være Nella Kristiansens innsats ble vårt menighetslokale bygd i 1968. Det var et stort løft for den lille flokken som var på Fauske den gang. I spissen gikk Nella som reiste landet rundt og samlet inn penger. Nella er født og oppvokst i Volda på Sunnmøre, men i 43 år hadde hun sitt virke her på Fauske og i omegn.

Nella fylte 99 år den 29. januar i år og her gjengir vi en del av intervjuet som ble gjort med henne i KS i anledning hennes 70 årsdag.

"Det kom en ung, pen mann sydover for å ta handelsgymnas i Volda. Han hette Ivar. Jeg synes ennå jeg kan se ham for meg. Og jeg husker jeg sa til meg selv at disse nordlendingene skal du være forsiktig med! Han hadde fått det for seg at han skulle finne sin livsledsager i Volda, og da han begynte å se på meg, måtte jeg legge dette fram for Gud. Jeg fikk visshet om at han var den rette. Det er jeg svært glad for, han var verdens snilleste mann. Vi giftet oss i Eben-Eser, Volda, i 1939 og kom til Sulitjelma i oktober samme året. For meg var dette selvfølgelig litt av en forandring, men Herren hjalp igjennom", sier Nella.

Ivar var leder for Indre Salten Pinsemenighet, og vennene hadde kjøpt et eget hus i Valnesfjord i 1935. Det var ut fra dette lokalet virksomheten ble drevet ut i fra de første årene. Hennes mann Ivar fikk etter hvert arbeid som revisor i fylket og de flyttet til Bodø. Vennene i Indre Salten Pinsemenighet gikk da inn i Filadelfia Bodø. Her stod Simon Hovstad som forstander og dette bidro til at det ble en mer fast hånd over virksomheten.

Etter krigen flyttet familien Kristiansen til Fauske hvor de bygde sitt eget hus. "Da begynte vi igjen å ta vare på flokken i Valnesfjord og reiste ellers rundt i distriktet med møter og andakter. Ofte hadde vi evangelister som bodde hos oss og som hjalp til i arbeidet" forteller Nella.

Gud minnet oss om å kjøpe en tomt på Fauske

Nella forteller at de hadde snakket om at det burde vært et lokale på Fauske i mange år uten at det ble noe av. "Plutselig, det var vel i 1968, minnet Gud oss om å kjøpe en tomt. Vi kjente at vi måtte handle, og vi søkte dermed kommunen om å få kjøpe ei tomt. Det endte i at vi fikk kjøpe den tomta der Betania står i dag. Etter bønn og mange overveielser bestemte vi oss for å gå i gang. Vennene gav det de maktet, men det var ikke nok til å reise et lokale for. Jeg kjente et kall til å reise rundt og samle inn penger. Jeg kan huske at målet for den første reisen var kr. 20 000. Det fikk jeg".

Så skjedde det at lvar døde da huset stod halvferdig. Noe av det siste han gjorde, var å legge sine hender på Nella å be henne ta på seg ansvaret for at bygget ble fullført samtidig som hun også skulle ta ansvaret for lokalet i Valnesfjord.

"Til sammen var jeg på seks eller syv slike reiser. Det var vidunderlig, sier Nella. Det var jo nesten som en festreise. Jeg ble mottatt som en dronning overalt. Herren åpnet i møtene, og pengene kom inn slik at Betania, Fauske, ble fullført og lokalet i Valnesfjord ble satt i skikkelig stand".

De var ikke mange vennene på Fauske de første årene, men troen på vekkelse var der. I 1987 ble Betania en egen selvstendig menighet.
Kom i hu deres veiledere, de som har talt Guds ord til dere! Legg merke til den utgang deres livsferd fikk, og følg etter dem i deres tro. (Heb 13:7)

Kilde: Korsets Seier, lørdag 23.01.82
Tegning av Nella.: Ole B. Jarlvang, Bildemontasje av Steinar Slotten





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon