27.03.2010 | av Steinar Slotten  

3 av 4 unge vet ikke hva påsken betyr

Kunnskapen om hvem Jesus er, og hvorfor vi feirer påske, synker drastisk blant unge i Norge. 3 av 4 unge under 30 år tror ikke på påskebudskapet. En undersøkelse som Norsk Gallup har foretatt på vegne av Vårt Land viser at generasjonsforskjellen er tydelig: Jo yngre du er, jo mindre sannsynlig er det at du tror på oppstandelsen. 22 prosent av respondentene under 30 år sier de tror.

Tilsvarende sier 26 prosent i aldersgruppen fra 30-39 år at de tror, 25 prosent i aldersgruppen 40-49 år og 41 prosent i aldersgruppen 50+. Med andre ord er det dobbelt så mange troende blant de eldste som blant de yngste. (www.vl.no 27.03.10)

Norge er med andre ord i ferd med å bli avkristnet. Mange barn i dag lærer mer om andre religioner i skolen enn hva det kristne budskapet står for. Det er høylydte protester mot skolegudstjenester, og regjering og Storting virker overivrige etter å imøtekomme muslimers og andres krav. Samtidig overkjøres kirken og de kristne gang på gang . Det verste er at det er stadig færre menigheter som driver barnearbeid. Årsaken til dette er sammensatt. Noe skyldes antagelig at gjennomsnittsalderen stadig øker i menighetene, og at det dermed blir unaturlig å drive barnearbeid. En annen årsak kan være at vi har mistet misjonsgløden. Klarer vi å sitte rolig å se på at stadig flere barn og unge vokser opp uten å kjenne Jesus - ja, da er misjonsgløden borte.

Fauske er ikke noe unntak. Også her vokser de fleste barn opp uten å høre om Jesus. Derfor er dette området ett av de viktigste for oss å ta tak i. I disse dager har vi bønneoffensiv der et bedre tilbud for barn og unge ligger tungt på oss. En sunn menighet inkluderer barn og unge i sitt arbeid. Jeg har aldri forstått hvordan noen kan si at vi har det så bra i menigheten, og samtidig vite med seg selv at dette er et privilegium for de over 50 år? Vi må ruste oss til kamp for vår nasjon.

Be for Nordlys og alle kristne lærere!

Hvordan kan vi vinne den kampen uten å inkludere de yngste? Derfor er vi glade for at vi her i kommunen har en kristen grunnskole som tar vare på de kristne verdiene. La oss be for Nordlys og lærerne der. Be også for alle de andre kristne i skoleverket som daglig ber om å få være et lys for Jesus.

Artikler Store og små sang julen inn Fullt hus under årets julebord Ny Bibel-app for barn Arvinger til Guds rike! - La oss besøke Jesus i fengselet! Starter norskkurs i menigheten Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen!

Høytid - artikler Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon