27.03.2017  

Toppbilde

Arrestert og torturert for sin tro

«Det har vært en vanskelig tid, jeg har mistet alt, men jeg er veldig takknemlig for å få lov til å være her» sier Salar. Han måtte flykte fra Iran og har nå fått permanent oppholdstillatelse i Norge. Åpne Dører skriver at i Iran er fengsling av kristne svært vanlig. I tillegg blir kristne fysisk skadet – ofte mens de er i fengsel. «Jeg er så takknemlig for at jeg kom i kontakt med dere her i menigheten. Jesus betyr så mye for meg, og han har vært trofast igjennom alle ting».

I følge Åpne Dører er det i dag er 215 millioner forfulgte kristne rundt om i verden. 7 av 10 som forfølges på grunn av sin tro er kristen. På deres årlige oversikt over hvilke land, som forfølger de kristne, ligger Iran på 9. plass. Mange iranske kristne har følt seg tvunget til å forlate hjemmene sine eller flykte ut av landet. De møter press på alle områder i livet. Enhver muslim som forlater islam, kan stå i fare for å bli dømt til døden, og gudstjenester blir overvåket av det hemmelige politiet (kilde: https://www.opendoors.no/forfoelgelse/landsprofiler/354290/). Salar er en av de som har måttet betale en høy pris for sin tro på Jesus.

Jeg ble frelst for 6 år siden da en venn av meg gav meg en Bibel og jeg ble med i en husmenighet, tilknyttet den evangelisk-protestantiske kirken i Iran. Vi kunne ikke ha møter slik som dere kan ha det her i Norge, vi måtte ha mindre husmøter på forskjellige steder, forteller han. Kristne blir sett på som en trussel mot regimet, ettersom de vokser i antall. Nesten all kristen aktivitet er forbudt, spesielt hvis den skjer på persisk språk, farsi. Ifølge landets myndigheter er etniske persere er per definisjon muslimer. Evangelisering, bibelundervisning og utgivelse av Bibelen på farsi er derfor ulovlig.

I følge Åpne Dører opplever de kristne et økende press på alle livets områder, og det kommer hovedsakelig fra familie og myndigheter. Enhver muslim som forlater islam, trues med dødsstraff, og gudstjenester overvåkes av det hemmelige politi. «Vi opplevde mye vanskelige ting», sier Salar. «Vår pastor og flere andre ble fengslet, og noen har også fått dødsstraff. Det er mange som blir drept på grunn av sin tro i Iran i dag. Jeg måtte forlate min kone og to barn fordi jeg fikk store problemer med familien, som var muslimer. Jeg ble også arrestert to ganger, og i fengselet forsøker de å presse deg til å forlate troen på Jesus. Jeg ble hengt opp etter beina og slått. Det var vanskelig, men Jesus har vært med meg gjennom alt. Jeg kunne ikke fornekte Jesus, han er min frelser og Herre. Salar forteller at han tilslutt måtte flykte fra landet. Det var en veldig vanskelig tid for meg. Mye vondt, men tilslutt kom jeg til Norge for 16 måneder siden. Salar får tårer i øynene og greier ikke å gå nærmere inn på alt som har skjedd.

bilde

Jeg har vært ulike steder, før jeg endelig fikk fast oppholdstillatelse, og kom til Fauske. Jeg er så takknemlig for at jeg kom i kontakt med Betania. Her kjenner jeg at det er så godt å være. Jesus betyr så mye for meg, og han er trofast igjennom alle ting. Det står i Klag.3:25: «Herren er god mot dem som venter på ham og søker ham». Det har jeg fått oppleve.

Bilde: Bjørn og Salar fant tonen og snakket sammen via Google Translater. «Fantastisk dette, sier Bjørn, nå kan jeg farsi jeg også!»

bilde

Selv om han fortsatt kan lite norsk kommer han trofast til møtene. Jeg liker spesielt godt å være på bønnemøtene om morgenen, forteller han. Jeg ber for min familie og venner. Jeg savner dem og ber om at Jesus skal beskytte de som fortsatt er i Iran.

I de siste syv ukene har vi i menigheten vært i bønn hver dag fra 06.00 - 08.00 (mandag - fredag). Her har Salar vært trofast.

Artikler Fullt hus under årets julebord Ny Bibel-app for barn Arvinger til Guds rike! - La oss besøke Jesus i fengselet! Starter norskkurs i menigheten Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen! Alle kan tale i tunger

Høytid - artikler Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon