14.02.2017  

Toppbilde
Søndag talte Steinar om nødvendigheten av å ha kart og kompass

Med himmelsk kart og kompass

Herren vil ikke at vi skal gå i blinde, han ønsker å vise oss den veien vi skal gå. Gjennom sitt Ord og ved sin Ånd ønsker han å guide oss. Bibelen er full av historier om mennesker som fikk se et himmelsk bilde, som et kart, og som begynte å gå etter den kurset Den Hellige Ånd viste dem.

En av de som fikk en slik guidet tur var profeten Esekiel: I det tjuefemte året etter at de var bortført, i begynnelsen av året, på den tiende dagen i måneden, i det fjortende året etter at byen var inntatt, nettopp på denne dagen kom Herrens hånd over meg, og han førte meg dit. (…) Mannen talte til meg og sa: Menneskesønn! Se med dine øyne og hør med dine ører og gi akt på alt det jeg vil la deg se! For du er ført hit, for at jeg skal la deg se det. Forkynn Israels hus alt det du ser! Esek 40:1-4.

Kanskje du har sett på TV den serien som het «Monsen på villspor»? Han ble satt ned i ukjent terreng, uten ordentlig kart og kompass. Han imponerte oss med sin evne til å lese terrenget og finne veien. Uten ordentlig kart og kompass krevde det all hans erfaring å finne ut hvor han skulle gå. Derfor jublet han hver gang han fikk bruke kart og kompass. Vi så hvordan han fant ut hvor målet var, så la han kompasset på kartet og stakk ut en kurs. Han så ikke hele veien med en gang, men han gikk han fant ulike punkter som viste ham retningen han skulle gå. Selv om kursen var rett hendte det, selv for ham, at han kom ut i myrer og vanskelig terreng. Noen ganger måtte han finne en annen vei eller enda til gå tilbake et stykke. Slik kan det også være, både i våre egne liv og i menighetens liv.

Jeg trenger at Gud gir meg et himmelsk kart og at Ånden veileder meg i mitt personlige liv, men ikke minst som pastor og hyrde. På samme måte som Esekiel trenger vi som menighet å bli løftet inn i det åndelige og se det som ennå ikke er kommet, og la vår himmelske far få vise oss hvor vi skal gå. Uten en klar himmelsk visjon ser vi til slutt bare vår egen nesetipp, og da blir vi det vi selv ser det viktigste og det eneste rette. Bibelen sier at uten visjon (åpenbaring) går vi til grunne (villspor) Ordspr. 28:19.

Søndag talte Steinar om hva Herren viste ham før han sa ja til å reise nordover. Nå, etter å ha vært på Fauske i snart 8 år, viste Herren ham hvor menigheten befant seg på kartet. Det skjedde under et bønnemøte i januar, i den perioden da menigheten var i bønn og faste.

Hør hele talen her:

  • PODCAST: Himmelsk kart og kompass




  • Artikler Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen! Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede …

    Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon