07.03.2016  

Toppbilde

Et velsignet liv

Søndag fortsatte Steinar sin undervisning om velsignelse. I Ord.11.25 står det: «Den gavmilde får gode dager, den som øser ut til andre, får rikelig tilbake» (Bibelen 2011). Velsignelse handler ikke først og fremst om penger, men om å leve et generøst liv. Jesus sier at med det samme mål du målet ut med, så skal det måles igjen til deg.


En av Drammens rikeste menn sa til meg engang: «Når du øser ut til andre, så øser Gud sin velsignelse tilbake til deg. Husk da at Gud har større øsekar enn deg, han gir mer tilbake enn det du klarer å gi ut». Jesus oppmuntrer oss til å være generøse, han sa til sine disipler: «Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli gitt dere i fanget! For med det samme mål som dere har målt med, skal det måles igjen til dere.» Luk 6:38. Har du lagt merke til at om du velger å smile til speilet, så får du et smil igjen? Det er glede og trivsel i å leve et generøst liv.

Det er ulike oversettelser av dette bibelverset i Ord. 11.15 i de forskjellige norske bibeloversettelsene. Hør bare her: Ord 11:25: «Den som sprer velsignelse, skal trives. Og den som lesker andre, han blir selv forfrisket» (BN88). BGO: «En sjel som sprer velsignelse, skal trives, den som vanner rikelig, skal også selv få rikelig drikke». NB88NN: «Den som spreier velsigning, skal trivast. Den som livar opp andre, vert sjølv oppliva». Og Bibelen 2011 sier altså: «Den gavmilde får gode dager, den som øser ut til andre, får rikelig tilbake».

Solomo hadde både sett og erfart sannheten i dette, for på sine eldre dager skriver i Forkynneren 11.1: «Kast ditt brød på vannet, for i tidens løp skal du finne det igjen». Noen ganger kan det ta lang tid før du finner det igjen. Mennesker du møtte tidlig i livet, kan komme inn i livet ditt igjen mange år senere. Din generøsitet kan utgjøre forskjellen på et slikt møte. Kanskje hjalp du en i nød en gang, uten å vite at du senere møtte vedkommende igjen når du selv trengte hjelp? Kvinnen i Sunem fikk erfare hvordan den generøsiteten de viste mot profeten Elisa kom tilbake på deres eget liv mer enn en gang (jfr 2. Kong. 4 og 8). Gjestfrihet er en måte å «vanne» andres liv på. Vanner du rikelig, så skal du selv få rikelig å drikke.

Ta deg tid til å se denne lille filmen om en som fikk erfare akkurat dette:






Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon