01.02.2016  

Toppbilde
Pastor Steinar Slotten

Hold på velsignelsen!

Søndag talte Steinar om at den som sprer velsignelse skal trives, og det kjente vi bokstavelig talt denne kvelden. Det var trivsel og glede i Guds hus. Bibelen forteller oss at når vi velsigner andre vil det blomstre i vårt eget liv. Taler vi nedsettende om andre er det vi selv som taper på det.


I det gamle testamentet fortelles det om Moabs konge Balak. Han så hvordan Gud velsignet Israel og hva dette gjorde med folket. Han kalte til seg en Guds mann som het Biliam og sa til ham: Så kom nå og forbann dette folket for meg. Det er for mektig for meg! Kanskje jeg da kunne slå det og drive det ut av landet. For jeg vet at den du velsigner, er velsignet, og den du forbanner, er forbannet. 4Mos 22:6. Balak hadde rett, vi har et valg. Enten velger vi å velsigne eller så kan vi også velge å forbanne. Bileam måtte velge hav han skulle gjøre. Da sa Gud til Bileam: Du skal ikke gå med dem. Du skal ikke forbanne folket, for det er velsignet. 4Mos 22:12. Legg merke til hva Herren sa; du skal ikke forbanne et folk Gud allerede har velsignet!

Hva betyr det å forbanne?

Det er å ta i stedet for å gi. Vi kan f.eks. snakke nedsettende og så tvil om en persons troverdighet og motiv. Det var det samme slangen gjorde da han sa til Adam og Eva; Har Gud virkelig sagt? Men når vi forbanner det Gud har velsignet er det vi selv som blir tapere.

Heldigvis greide Herren å stanse Bileam. La du merke til hva Herren sa til ham? «Du skal ikke gå MED dem». Det er vårt eget valg hvem vi hører på og er sammen med. Vi sier ofte at «bordet fanger». Låner du øre til de som forbanner andre går du med dem. Det er bedre å gå med Gud! Det var nettopp det Biliam valgte, han valgte å stå på Guds side. Han sa: Se, jeg fikk bud om å velsigne! Han har velsignet, og jeg kan ikke omstøte det. 4Mos 23:20.

La oss holde på velsignelsen!





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon