21.12.2015  

Toppbilde

Årets julekrybbe

Søndag sang vi julen inn og det ble en innholdsrik kveld med mye fin sang og ulike innslag. Torill Slotten hadde andakten og hun laget en flott julekrybbe. Samtidig som hun fortalte juleevangeliet hedret hun også de ulike tjenestene i menigheten. Vi har ulike oppgaver og utrustning, men alle er like viktige. På den måten kan vi ha jul hele året, fortalte hun.

bilde

Flere av asylsøkerne i byen kom også på møtet og det resulterte i at andakten ble tolket til fra norsk til engelsk, og så til Dari.

bilde

Vi fikk høre både nye og mer kjente julesanger, og julestemningen senket seg over forsamlingen.

bilde

bilde

Historien om Popov

Synøve Langø leste historien om den gamle skomakeren som hadde mistet både kone og barn. Han satt og leste i den gamle bibelen til kona, og ville gjerne møte denne Jesus.

I et syn om kvelden hører han en stemme som forteller at Jesus vil komme på besøk til han. Dagen etter følger han spent med på alle de som går forbi. Han speider etter Jesus, men de eneste som passerer tilfeldigvis skomakerbutikken er en gammel snømåker, ei ung mor og det lille barnet hennes som fryser så fælt, en fattig epletjuv og torgkona som jager han. 

Ute er det kaldt og den fattige skomakeren ber dem alle sammen inn. Han har varme i peisen og deler av det lille han har, en matbit, varm te og et par nye sko til den lille. Etter at den siste har gått setter han seg ned for å lese i bibelen, er det som om den gamle igjen hører en røst. «Jeg har vært hos deg Adjevitj». Skomakeren unnskylder seg voldsomt. At Herren skulle ha vært her i dag og så var han så travel at han ikke la merke til det! Men Jesus forteller at han var hos ham i disse som trengte mat og varme og omsorg. Moralen i denne fortellingen handler i første rekke om det å ta seg av de som er i nød og ikke har det så bra som oss. 

GOD JUL!





Artikler Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede … Jeg fikk et nytt syn på lovsang Fantastisk helg! En ny og levende vei Kjærlighetsmåltid og nattverd

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon