01.06.2015  

Toppbilde

Lovsangsleder og konfirmant

«Gud har lagt lovsangen i mitt hjerte» forteller Bjørn Henrik. Han var ikke fylt 14 år da han begynte som lovsangsleder i menigheten. Mens de fleste konfirmanter gruer seg til å entre plattforma på avslutningshøytiden, står han frem og leder forsamlingen i bønn og lovsang hver søndag. Han har åpenbart kommet langt i forhold til mange jevnaldrende. Er han bare unik for alderen eller er det noe vi kan lære av det som skjer her?

Husbandet på Betania består av flere generasjoner, der den yngste er 13 år og den eldste har fylt 67 år. Til tross for sin unge alder er det helt naturlig at han er lovsangsleder. Når pappa er i bønn for møte og forbereder kveldens tale er Bjørn Henrik like fokusert på sin oppgave.

bilde

- Vi spurte ham hva han tror har vært avgjørende for at han i dag har en slik tjeneste?

Først og fremst for at jeg får gå i en menighet der jeg har fått lov til å modnes og utvikles. Det er viktig at vi som tenåringer får ansvar og får lov til å utvikle åndelige røtter. «Treet» kan vokse seg stort og bære mye frukt, om det får slå røtter i god jord – menigheten. Ut i fra min enkle erfaring vil jeg si at tenåringer kan være en stor ressurs for en menighet, dersom vi blir fostret rett og for lov til å utvikle oss.

Bilde: Bjørn Henrik (november 2013)

- Men hva med din egen åndelig utvikling, det jo et liv utenom møtene?

Ja, det har vært noen ting som har formet meg mer enn noe annet. Den enkeltopplevelsen som har betydd aller mest er da jeg ble åndsdøpt. Fra den dagen la Gud ned i meg en «studieånd», en sterk motivasjon til å studere Bibelen og områder rundt dette. I forkant av hver oppgave Gud har satt meg til, har han gjort det slik at jeg har fått en stor glede og studere og utvikle meg på de områdene. For eksempel lovsang, tale og evangelisering.

bilde

«Jeg elsker å gå på skattejakt i Guds ord. Hittil har jeg vært mye i 1. Mosebok. Tenkte det var bra å begynne fra begynnelsen, om skapelsen, Noahs ark og de store hendelsene som tok plass da. Og jeg har sett hvordan det også finnes vitenskapelige bevis for at Bibelen har rett. Jeg har postet noe av det jeg har funnet på Facebook. Tenk at Bibelen taler om stier i havet lenge før vitenskapen fant ut at fiskene fulgte slike veier i havet (Se bildet).

Søndag 7. juni er det avslutningshøytid i Betania. Denne dagen blir det ikke vanlig overhøring, for denne dagen vil Bjørn Henrik selv holde talen.





Artikler Bryllupsfest etter 28 år! Husgruppene - tettere på hverdagen Årets Tentroelever En duft av Himmelen! Alle kan tale i tunger Dåp og frelsesmøte Mamma tok imot Jesus Jeg hadde sett dette ansiktet før Jeg fikk bønnesvar! Jeg har fått en slik glede …

Andakt Artikler Bønneskolen Disippelskolen Intervjuer Podcast Nyheter Misjon