30.11.2010 | av Steinar Slotten  

Den store gaven!

Nå tennes adventslysene rundt i de tusener hjem. Vi har begynt nedtellingen til julaften. Små og store barn gleder seg til jul og er spente på hva de får i år. Andre finner en større glede ved å gi enn det å få. De gleder seg over muligheten til å gjøre noe for andre. Bak all glitteret så er det jo nettopp dette selve julen handler om. Det hele startet ved at Gud selv gav det beste han hadde til oss.

For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. (Joh 3:16) Gud elsket så høyt at han gav, Jesus elsket oss så høyt at han kom. Han kom og ble Guds store gave til oss. Hver den som tror på Jesus Kristus skal ikke fortapes, men ha evig liv, leste vi. Det er litt av en gave, og det er helt gratis!

Nåde kaller Bibelen dette. Nåde betyr en gave som gis helt ufortjent. Paulus skriver; For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. (Ef 2:8)

Det er Matteus og Lukas som beskriver hva som skjedde da Jesus ble født. Matteus skriver om vismennene som kom for å se det lille kongebarnet. De hadde med seg flotte gaver; gull, røkelse og myrra. Dette var kostelige gaver, et kongebarn verdig. Lukas forteller hvordan hyrdene på markene fikk høre himmelsk sang midt på natta og om engler som sa; "dere er i dag en frelser født". Hyrdene var lavest nede på samfunnsstigen, og de kom helt tomhendte til Jesus. De kom ikke for å gi, men for å se den gaven de fikk vite var gitt til deres frelse.

Julen handler litt om begge deler, både om gleden av å gi, men først av alt om gleden over det å kunne motta. Det viktigste med julen er ikke å være den som gir de største og dyreste pakkene. Nei, det viktigste er å selv ta imot den største gaven av de alle. Den var det vår himmelske far som skjenket oss, evig liv ved sin Sønn Jesus Kristus. Den gis deg av Guds lille hjelper som heter tro. For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud oppreiste ham fra de døde, da skal du bli frelst. (Rom 10:9)