bilde

26.03.2016 | av Steinar Slotten  

Død hvor er din seier?

Disiplene kom til en tom grav påskemorgen. De fant bare gravklærne som fortalte at han ikke lenger var i graven. Han hadde beseiret døden. Vi kan triumferende si med Paulus: «Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?». Selv om døden er ikke borte sier Bibelen at den kan ikke ta livet av den som tror på Jesus.

André var dødelig allergisk mot veps og en dag holdt det på å gå galt. Han var ute sammen med bestefar da en veps begynte å bli veldig nærgående. André fikk panikk, for han visste at han kunne dø dersom denne vepsen stakk ham. Bestefar greide å fange vepsen i den ene hånden sin og André ble så glad og takknemlig. Men før han visste ordet av det slapp bestefar vepsen fri igjen. Opprørt utbrøt André; «hvorfor gjorde du det!? Du vet jo at jeg ikke tåler å bli stukket av veps bestefar?». Bestefaren så på ham og svarte; «Den kan ikke gjøre deg noe nå, den stakk meg og da tok jeg fra den brodden».

Bestefar visste at i det øyeblikket vepsen stikker mister den giftbrodden sin, ettersom den satt igjen i bestefars hånd. I brevet til Korinterne skriver Paulus: Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier? Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud være takk, som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus! 1Kor 15:55-57

Jesus beseiret døden da han sonet for vår synd på korset. Døden er ikke borte, men den kan ikke ta livet av den som tror på Jesus. Det var denne sannheten Marta fikk høre da døden gjestet deres hjem: Jesus sa til henne: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette? Joh 11:25-26

Tror du dette?

Ja, det er spørsmålet Jesus stiller til oss også. Bibelen sier at: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud reiste ham opp fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse. Rom 10:9-10.

Dette kan bli din frelsesbønn i dag. Om du tror på påskens budskap i ditt hjerte og ber (bekjenner) Jesus tilgi deg din synd, ja, da sier Bibelen at du er frelst. Fra det øyeblikket vil Jesu ord bli virkelige for deg: Jesus sa til henne: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.Joh 11:25-26