Toppbilde

Vi er kalt til å gjøre disipler

Gud har ikke befalt oss til å gå inn, men å gå ut å gjøre disipler. Jesus betjente mange mennesker, men han gav seg selv til sine 12 disipler. Misjonsbefalingen handler om noe mye mer enn å drive misjon i andre land, den beskriver først og fremst det oppdraget Jesus gir til sine disipler. Og en disippel vet hvem hans Herre er, sa Birger Wroldsen blant annet under kveldsbibelskolen om disippelskap.  

18.02.2017 | Disippelskolen | LES MER

Toppbilde

Bli mine etterfølgere

Paulus skriver følgende til de troende i Korint: Bli mine etterfølgere, likesom jeg etterfølger Kristus! 1 Kor11,1 (NB88). Bibelen 2011 står det: Ha meg til forbilde slik jeg har Kristus til forbilde! . Innerst inne så tror jeg at vi alle har en lengsel og et ønske om å være lik Jesus. Ja, ikke bare det, men også kunne si: Ha meg som et forbilde, på samme måte som jeg har Jesus som et forbilde.  

24.01.2017 | Disippelskolen | LES MER


Toppbilde

Vær min disippel

Helt siden Jesus vandret langs Galileas strender, har et kall til disippelskap lydt ut fra Mesterens munn: "Følg Meg!". Dette hjerteropet fra Gud finner vi malt ut gjennom hele det nye testamentet. "Vær Guds etterfølgere som Hans elskede barn" (Ef. 5:1).  

24.01.2017 | Disippelskolen | LES MER

Toppbilde

Å være en disippel av Jesus

Søndag talte Gilmar om hva det vil si å være en disippel av Jesus. Han tok utgangspunkt i seg selv og viste oss en plansje, som illustrerte ulike sider ved et disippelskap. «Jesus har utvalgt oss for at vi skal bære frukt (Joh 15.16) og vi bærer frukt når vi gjør andre til disipler og når vi selv blir disippelgjort» - sa han blant annet.  

23.01.2017 | Disippelskolen | LES MER

bilde

Hva er en DISIPPEL?

Ordet disippel er brukt over 250 ganger i det nye testamentet og de fleste gangene er det Jesu tolv disipler det handler om. Men dette var et kjent begrep på Jesu, som det også er i dag, for ordet disippel betyr «elev eller lærling», og det bør være kjent for de fleste av oss.   

27.12.2016 | Disippelskolen | LES MER